Nu een week in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu Nu een week in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu

Nu een week in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Roos en Elise

10 September 2012 | Ghana, Bolgatanga

Hallo Allemaal,

Hier dan eindelijk een berichtje vanuit Ghana, we hebben wat problemen gehad met het internet en nu werkt het ook nog niet top maar het is wat he.

Nou ons verhaal:
Zondagavond zijn we geland in Accra na een vlucht van 7 uur, die overigens heerlijk comfortabel was. Alleen het tvschermpje van Elise deed het eerst niet en ook niet na een paar keer resetten, dus toen kregen we allebei een glas champagne uit de busnissclass en Elise kreeg een tijdschrift als troost. Uiteindelijk heeft de stuward het scherm nog een keer gereset en toen deed ie het wel dus hebben we nog even heerlijk gooische vrouwen kunnen kijken en toen zagen we de lichtjes van Accra al. Wat ons wel opviel in het vliegtuig toen we boven Afrika vlogen is dat het om 7 uur echt pikkedonker was en daar schrokken we wel even van maar we zouden het wel zien.
Aangekomen in Accra hadden we Jennifer, Tess en Linda gevonden (Linda zat ook bij ons in het vliegtuig en Jennifer en Tess zaten op een andere vlucht) werd ons vaccinatiepaspoort gecontroleerd of we wel de gele koorts prik hadden en moesten we een soort van blaadje inleveren en onze laten 'registreren' bij zo'n mannetje. Daar stond dan op wat we hier kwamen doen en waar we precies te zitten kwamen. Dit kwam best goed en na onze koffers te hebben gepakt zijn we naar buiten gegaan opzoek naar Victoria. We hadden haar best snel gevonden, want ze stond met een bordje van meet afrika voor haar. Onze koffers werden meteen overpakt omdat we een lange reis hadden gehad en we zijn toen in een taxi gestapt naar Victoria haar huis.
Daar aangekomen kregen we een kop met thee en brood met pindakaas en bananenchipjes. We hebben ons daarna lekker ingesmeet met deet tegen de muggen en zijn toen lekker gaan slapen. Met zijn 3e in een bed wel te verstaan. Maar hebben daar een prima nacht gehad. De dag erna zijn we naar Accra gegaan met 2 zoons en die hebben ons een rondleiding gegeven, we hebben geld gewisseld, een busticket naar tamale gekocht, een ghaneesnummer gekocht, over de markt gelopen en uiteindelijk op het strand bij een strandtent gaan zitten, lekker wat gegeten en gedronken en toen met de trotro weer naar huis gegaan. Wat overigens nog wel even duurde voor de goede trotro langs kwam rijden. Maar we kregen wel uitgelegd hoe het werkte met de trotro.
Nou wij in de trotro op naar huis, waar we eerst ook nog moesten overstappen in het centrum. De trotro's rijden daar wel echt mega dicht op elkaar, en wie het hardst toetert heeft voorrang, opzich ook wel weer grappig om mee te maken.
De dag erna moesten we al vroeg op om met de bus naar Tamale te gaan. Hier zouden we in het volgende gastgezin komen. Deze busreis zou 12 uur duren. We zaten om 8 uur 's ochtends in de bus en kwamen dan ook inderdaad om 8 uur 's avonds aan in Tamale. Het was echt een luxe comfortabele bus en de reis was dan ook zo voorbij. In Tamale moesten we afscheid nemen van Jennifer en Tess want die zouden dezelfde avond nog doorreizen naar Bolgatanga want die zouden daar overnachten.
Degene die ons oppiktte in Tamale heette Hadjar, zij herkende ons best snel omdat we blank waren. Best makkelijk dus :P haha. We zijn toen naar het huis van haar moeder en grootmoeder gebracht en hebben daar de nacht doorgebracht. Deze nacht was niet comfortabel. We sliepen met zijn 3e op een matrasje op de grond en de klamboe zat niet goed en het was mega warm en het was gewoon super rot! We hadden hier gelukkig wel stroom want in Accra was die uitgevallen dus wij hebben meteen onze telefoons opgeladen :-)
De dag erna zijn we naar het kantoor van Meet Afrika gegaan om de verblijfskosten te betalen en toen werden wij al meteen op de bus gezet naar Bolgatanga en Linda bleef daar want haar project zat in Tamale. Wij in de trotro op naar Bolgatanga, het was een reis van 4 uur die normaal mar 2-3 uur duurt. Ook regende het vet hard en zaten we 4 uur lang met ons hoofd tussen onze knieën (bij wijze van) er liep een kip door de bus.. Zware reis dus.
Aangekomen in Tamale moesten we nog wachten in de regen ook omdat we Mariam die ons zou ophalen niet meteen zagen. Uiteindelijk werden we dan ook opgehaald door een taxichauffeur die zij gestuurd had. We hebben haar en haar zoon (Nana) toen bij haar winkel opgehaald en zijn naar haar huis gegaan. Hier kregen we 2 mooie kamers, een waar we in konden slapen en een waar we onze was in op konden hangen en later ook onze fietsen in konden zetten. Dit was echt een opluchting en we hebbben deze nacht dan ook echt heerlijk geslapen. Tot nu toe hebben ook nog een normaal toilet en een normale douche gehad, ook al was het een douche met koud water. We konden wel douchen, gelukkig!
We hebben die avond bij Mariam lekker frited Yam (patatjes) met ei gegeten. Vervolgens kwam er nog een vrijwilliger op bezoek die ook in Bolgatanga zit en daar hebben we even mee zitten praten en wat vragen kunnen stellen. We zijn daarna lekker vroeg gaan slapen en hebben het die nacht zelfs koud gehad, haha! De dag erna hebben we een rondleiding door Bolgatanga gekregen, we zijn naar toeristen winkels geweest, langs de Youth Harvest Foundation (waar we Jan-Paul, een andere vrijwilliger) hebben gezien en even mee hebben zitten praten. Vervolgens zijn we langs de bank gelopen, langs een pizzarestaurant, langs het postkantoor en vervolgens naar het kantoor van Meet Afrika waar we onze fietsen hebben gekocht. Daarna hebben we nog over 2 markten gelopen en vervolgens hebben we in het kantoor even moeten wachten op Wahab (ook een man van de organisatie) en Mariam voor we terug naar Mariam dr huis gegaan. Terwijl we aan het wachten waren op Wahab en Mariam kwamen Jan-Paul en Nelleke (ook een vrijwilliger) nog even het kantoor binnen gelopen en hebben we daar even mee staan praten. Vervolgens kwam Wahab binnen en moesten we achter hem aan fietsen naar Mariam haar huis. Dit was best geinig en ook best lekker om even te fietsen. We zagen zo nog meer van de stad en hadden lekker een windje.
Bij Mariam thuis hebben we nog even lekker niks gedaan en uitgerust van het vele lopen en hebben toen weer lekker bij haar gegeten en zijn daarna lekker gaan slapen. De volgende ochtend zijn we onze koffers weer gaan inpakken, want we gingen op naar het gastgezin. SPANNNEENNDD!
Weer een andere man van de organisatie kwam ons ophalen met de auto van de organisatie, dus hup koffers, matras van Roos (want die kwam in een nieuw gastgezin) en fietsen in de auto en gaan met die banaan.
Aangekomen in Tongo werd er ook nog een poging gedaan tot het ophalen van Roos haar bed, maar dit lukte niet dus zou later deze weerk og gedaan moeten worden.
Vervolgens zijn we eerst langs Roos haar gastgezin gegaan, even kennis gemaakt, koffers in de kamer gezet en op naar Elise haar gastgezin. Hier ook weer hetzelfde verhaal, even kennis gemaakt, koffers in de kamer gezet en op naar het doveninternaat. Ze namen ons hier mee naar toe zodat we zouden weten welke weg we moesten hebben.
Daarna werden we allebei naar ons eigen gastgezin gebracht en het avontuur was echt begonnen. Deze avond hebben we allebei gewoon goed kennis gemaakt met het gezin en lekker even zitten kletsen. De dag erna gingen we allemaal dingen doen zoals wassen, afwassen, water halen en naar de markt. Al best veel dus, maar zo maakten we wel al meteen kennis met alles. Het weekend zijn we doorgekomen met veel TZ (maispap met pindasoep) en spelletjes met de kinderen.

Vanochtend zijn we voor het eerst echt naar het doveninternaat geweest, hier heeft een docent ons rondgeleid door de school en ons voorgesteld aan de meeste klassen. We hebben toen ook meteen een gebaar voor onze naam gekregen, dat was best cool. Die van Roos is je middelvinger en wijsvinger gekruist voor je kin houden en dan tikken. En die van Elise is een vuist maken, zonder duim en dan in je nek kloppen. Best geinig hé!
Later kregen we de opdracht van de directeur dat we voor morgen een schema moesten maken met wat we precies voor activiteiten willen gaan doen de komende weken en dit hebben we 's middags bij Elise thuis gedaan. Ook hebben we nog wat dingen op de markt gekocht en nu zitten we nog lekker even te chillen, totdat er zo weer gekookt moet worden. En niet lang na het eten gaan we lekker slapen. Morgenochtend gaan we weer naar het doveninternaat en dan horen we wat de rest van de week ons brengt.
Wel hebben we al besloten om zaterdag met de rest van de vrijwilligers van Meet Afrika naar Paga te gaan. In Paga is een oud slavenkamp en een krokodillenpark dus dit wordt wel een leuk weekend!

Nou dit lijkt ons een mooi verhaal voor jullie om even te lezen en tot snel met een nieuw bericht.

AJEETTOOOOOO!

• 10 September 2012 - 19:04

Sanne:

Ha dames (is makkelijker dan de gebaren haha),
    Heeeel leuk om van jullie te horen en te lezen wat jullie allemaal meemaken!!
    Wat een reis hebben jullie gemaakt en wat een indrukken ook!
    Nu lekker jullie eigen plekkie. Hopelijk zitten jullie een beetje bij elkaar
    In de buurt!
    Succes deze week!

Liefs Sanne

• 10 September 2012 - 19:04

Opa En Oma Martens:

leuk je eerste ervaringen te lezen. Je weet in Ghana gaat het anders dan in nederland wat je normaliter gewend bent. Hier gaat alles goed met ongekend mooi weer voor september.Wij printen deze versie ook voor opa Esselink die is ook erg benieuwd. We zien uit naar je volgende verslag. Het ga jullie goed!
    groeten van oma en opa

• 10 September 2012 - 19:36

Wilma:

Hi kanjers!
    Wat een verhaal zeg en wat hebben jullie in een week al veel meegemaakt! Wel een ongelooflijk lange reis voordat jullie op je bestemming waren. Maar daar krijg je dan wel weer champagne en gratis kippen bij ;-). Die pindasoep lijkt me wel wat! Zeker niet uit zo'n l*llig blikje. Fijn dat jullie nu een start kunnen maken op het doveninternaat. Gaat jullie zeker lukken om een mooi programma aan activiteiten te draaien! Heel veel succes daarmee! Geniet ervan. Elke dag brengt jullie vast iets moois!
    Veel liefs,
    Wilma

• 10 September 2012 - 21:01

Ilse:

Leuk om te horen dat jullie goed zijn aangekomen.

Wens jullie nog veel geluk en avonturen daar in Ghana

Liefs Ilse
    (oude schoolvriendin van Elise)

• 10 September 2012 - 21:08

Oma:

Hallo meiden,
    Prachtig verhaal! Nou kunnen we ons een beetje voorstellen hoe jullie daar zitten. Fijn trouwens dat jullie daar een fiets hebben. Veel succes en plezier met 'lesgeven'. Maak er wat van!
    Groetjes van oma.

• 10 September 2012 - 21:34

Saskia V.:

Ha die Roos en Ilise,

Een heel verhaal maar ook een hele reis voordat jullie op je bestemming waren. Zo krijg je heel veel indrukken en ervaringen tegelijk.
    Geniet van alles, het is echt wel gaaf wat jullie doen. En lees graag het volgende verhaal.
    Dat jullie maar veel stroom mogen hebben. ha ha.
    Groetjes van Saskia en Arjan V.

• 10 September 2012 - 23:12

Geertjan:

wat een verhaal meiden,spannend,succes met jullie werk daar en geniet ervan!!!

• 13 September 2012 - 14:50

Hennie:

Hoi lieve meiden.

Het is in alle opzichten een avontuur. zo af en toe mailen Bert en ik met jullie ouders.

Iedere slb komen jullie ter sprake.

WE volgen jullie op de voet.

liefs Hennie