Week 2 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Roos en Elise

19 September 2012 | Ghana, Bolgatanga

Hallo allemaal,

Sorry dat we niet vaker wat van ons laten horen. We hebben nauwelijks electriciteit omdat het regenseizoen is en door de hevige omweersbuien de electriciteitskabels steeds doorslaan....
We hebben afgelopen week veel last gehad van de stortbuien 's nachts het gaat heel hard waaien, regenen en omweren maar dan liggen wij onder ons golfplaten dakje te stuiteren in ons bedje... Even wennen maar het einde is in zicht. Half oktober is het regenseizoen afgelopen en hebben we geen last meer van de regen, omweer, wind, en minder muggen!! We hebben gister een test laten doen in het ziekenhuis op malaria want we waren allebei niet zo lekker Elise heeft gelukkig niets maar Roos was toch malaria positief. Roos heeft een kuurtje meegekregen van 10 dagen dus dat lost zichzelf wel weer op. Ze voelt zich niet heel ziek alleen een beetje koortsig en slap dus maken jullie je maar geen zorgen Elise zal goed op der passen....;)

De afgelopen week was een beetje een gekke, drukke, maar leuke week. We hebben kennis gemaakt met de docenten van het internaat, gelukkig spreken ze allemaal Engels ook onderling, dus kunnen wij ook meepraten en heb je niet de heeeeele dag Ghanees om je heen. Er is een docent waar we al min of meer contact mee hebben gehad, hij helpt ons goed. Ook is er een Peace corps vrijwilligster. Dit houd in dat je hier voor 2 jaar verblijft, ze komt uit Amerika en helpt ons veel. Erg fijn!!
We hebben ondertussen ons werkrooster toegewezen gekregen dus dan weten we ook waar we aan toe zijn!

Ook zijn we verder gekomen met het klimrek, we hebben ons idee verteld en ze waren erg enthousiast. We hebben van de headmaster een heel team toegewezen geregen die ons gaat helpen en hebben meteen actie ondernomen. We zijn vrijdag naar een ijzerboer geweest en hebben onze ideeen verteld, hij kon er meteen mee uit de voeten en als we maandag terugkwamen voor de laatste afspraken kan het er vrijdag al staan!! Dus afgelopen maandag teruggeweest en ze zijn druk bezig!!
We zijn supertevreden met het ontwerp en hebben erg zin in volgende week. Dan kunnen we langs het klimrek lopen waar alle kindertjes lekker aan het spelen zijn en denken; 'Dat hebben we maar mooi geflikt!'

Wel moeten we nog steeds wennen. Ze doen hier alles op hun dooie gemakje, de mensen denken eerst aan zichzelf, en hebben geen flauw benul van tijd. Ook staat afspraken nakomen niet in hun woordenboek. Allemaal dingen waar wij in het westen zo aan 'gehecht' zijn. Dit is soms lastig maar als er een Ghanees op een erger momentje weer eens tegen je zegt; 'Thats Ghana!' kan je er eigenlijk ook wel om lachen...

Ook hebben we afgelopen zaterdag ons eerste weekeindje weg gehad. We zijn naar het krokodillenpark in Paga geweest. We zouden zaterdag de Jeep van meet Afrika lenen. We hadden om 8 uur afgesproken maar toen werden we gebeld dat de auto nog bij de garage stond, het zou nog een half uurtje duren. Ook had hij geen geld dus of wij het even voor konden schieten..... Om 11 uur was de auto eindelijk klaar, ja jongens thats Ghana!! Haha! De Jeep had een open laadbak waar twee bankjes in stonden dus Elise en Roos hebben lekker hun plekje in de laadbak opgeeisd! Na een uurtje met de wind in onze haren, al zwaaiend naar de kinderen en luid Hakuna Matata zingend kwamen we aan bij het park.

We moesten naast ons entree kaartje ook voor een kip betalen, anders zouden de krokodillen niet komen. Toen de man een paar keer met de kip gezwaaid had had de krokodil in de gaten dat zijn hapje weer klaar stond. En daar kwam die 4 meter lomp beest kwam uit het water gesjokt, klaar om zijn kunstje weer even te doen en wetend dat hij de komende dagen geen eten meer hoefde te zoeken zat hij er klaar voor. 'Hij zei nog net geen kom maar op!' En daar gingen we als echte toeristen omstebeurt op de rug van de krokodil, eigenlijk doodeng maar toch ook wel stoer! Na een paar mooie foto's geschoten te hebben weer terug naar de auto. Eenmaal in de auto, starte die niet meer. De startkabels moesten komen en we moesten met zn allen de auto aanduwen.

Toen dat ook weer gelukt was door een hapje eten, en....... we zijn in Burkina fucking faso geweest!! Welliswaar om een plasje te doen maar we stonden er wel mooi! Daarna door naar het slavenkamp, indrukwekkend was het zeker, maar we waren allemaal al erg moe.

Toen door naar huis, ze zouden ons thuis brengen in Tongo, want de rest verblijft allemaal in en rondom Bolgatanga. Toen we op 2/3 van de hobbelige weg waren (na al 10.000 keer ons kop gestooten te hebben;)) hoorde we oppeens een heel gek geluid. En ja hoor........ Band lek!! Dus wij hebben de mensen van meet Afrika gebeld en zijn thuis gebracht. De auto is zondag gemaakt.

Zondag nog naar de kerk geweest en lekker gezongen en gedanst en deze week weer als echte strijders aan het werk!! We hebben het erg naar ons zin!

Jullie hebben weer even wat te lezen;)

Maar voor nu;

AJETOOOO!!

• 19 September 2012 - 18:55

Monique:

Hi meiden, leuk hoor wer zo'n story ook al 'spreken'we elkaar iedere dag. Zetten jullie je stoere kroko fotoos er nog bij? en andere fotoos? dan krijgen we een beetje plaatje bij jullie verhalen :-)

ajetoo

• 19 September 2012 - 22:38

Wilma:

Hoi meiden,
    Wat leuk om weer zo'n uitgebreid verslag van jullie te lezen. En kippen genoeg daar he? In de bus, voer voor krokodillen.. ;-). Wel spannend zo'n krokodil. Dat plasje over de grens trouwens ook. Wat goed dat jullie al zo snel met dat klimrek aan de slag zijn gegaan. Hoop dat het er snel staat, zodat jullie er zelf lang van kunnen genieten. Wel balen van die malaria, maar ik hoop dat je snel weer opknapt!! Veel succes en plezier!
    Liefs,
    Wilma

• 20 September 2012 - 06:39

Hennie:

Lieve meiden

Wat een avontuur. Ik moet nodig langskomen voor een stagebezoek

Geniet ervan

Groet van de slbgroep

• 20 September 2012 - 08:52

Sanee:

Hee lady's!!

vervelend dat Roos ziek is hopen maar dat ze snel opknapt!
    Leuk verhaal en de stoere foto's heb ik gezien :)! kan je niet voorstellen dat dat beest zo gevaarlijk is!
    Vind het nog steeds bijzonder en ook een beetje vreemd dat jullie daar zitten, moeilijk voor te stellen hoe het daar gaat, maar kan me voorstellen dat het af en toe frustrerend is dat ze niet op afspraken komen.
    JE zal er nog eens aan terug denken als je terug bent...'maak je niet zo druk denk je dan'

ik ben heeeel benieuwd naarh et resultaat van het klimrek. Hoop dat het lukt om dan foto's op de site te zetten!!

tot snel apps....dikke knuffel!

• 20 September 2012 - 09:08

Emma :

Hello!

Wat een heerlijk verhaal! En balen dat jullie je niet zo best voelden! E, zoals je weet hebben we eergisteren met je moeder gegeten hier in Amersfoort, dus we waren al even bijgepraat over je. Toch even je berichtje gelezen! :-) Ga er nog even heel erg van genieten, hoop dat de regen snel ophoud! (en denk maar zo... Bij ons is het regenseizoen net begonnen!)

Liefs, Emma

• 20 September 2012 - 18:08

Oma:

Hallo meiden,
    Heerlijk om weer zo'n mooi verhaal te lezen. Wat maken jullie veel mee! Die malaria is minder leuk. Roos, ik hoop dat je snel weer beter bent.
    Groetjes,
    Oma

• 21 September 2012 - 20:56

Monique (tante):

Hoi Elise en Roos

Leuk jullie verslagen te lezen. Wat goed dat jullie het klimrek zo snel hebben kunnen realiseren. Gelukkig dat Roos niet zo heel ziek is geworden. Hoop dat ze snel opknapt. Jullie maken heel wat mee zo. Ik kan me voorstellen dat jullie uitkijken naar het einde van het regenseizoen. Heel veel succes met alles en geniet ervan!!!
    Liefs
    Monique

• 24 September 2012 - 19:46

Opa Louis En Oma Mary:

Even een berichtje namens opa en oma.

De verslagen hebben we gelezen, ze worden uitgeprint. Opa kan even niet bij zijn computer en kan dus op deze manier mee lezen.

We hopen dat de foto link het gauw doet want we zijn erg nieuwsgierig.

Dikke Kus
    Opa en Oma