Aan alles komt een eind.. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind.. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind..

Blijf op de hoogte en volg Roos en Elise

10 November 2012 | Ghana, Bolgatanga

(04-11-2012 geen internet....)

Aan alles komt een eind en zo komt er dan ook bijna een eind aan ons waanzinnige avontuur. 2 maanden geleden stapte wij als 2 kleine meiden in het vliegtuig om aan een grandioos groot avontuur in een hele nieuwe wereld te gaan beginnen. Allebei waren we verdrietig vanwege het afscheid, zenuwachtig omdat we niet wisten waar we terecht kwamen maar ook mega nieuwsgierig naar het avontuur wat op ons pad kwam. Nu 2 maanden later zitten we dan als echte Ghanese meiden te bedenken hoe we alles mee gaan krijgen in onze koffers en we zijn dan ook al langzaam aan bezig met inpakken..

Maar eerst zullen jullie je vast afvragen wat hebben we sinds het voetbal toernooi eigenlijk gedaan.
Om eerlijk te zijn helemaal NIETS! Want dat is normaal hier :-P.
JOKING!
Wij als echte Hollanders met een ghanees tintje kunnen ondanks het ghanese tintje echt niet op onze kont blijven zitten en we zijn er dan ook weer lekker op uit gegaan.

De 2 weken na het voetbaltoernooi stonden we er op school qua activiteiten helemaal alleen voor. Lauren was op reis naar Kumasi en Accra voor een workshop en medische dingen. Dus kregen wij de sleutel van het artslokaal in onze hand geduwd en werd er gezegd, veel plezier met de kinderen tot over 2 werken. Jup sta je dan. Wij vinden zelf dat we zit echt mega goed hebben opgepakt. Overdag zijn we lekker in lessen gaan zitten om te kijken hoe docenten les geven en om te zien hoe de leerlingen het oppakken en er mee om gaan.
Na schooltijd hebben we dan het artslokaal open gedaan, zijn er kinderen komen schilderen, kleuren, kaarten maken en vooral veel lol komen maken. We zijn dan ook weer een heel eind opgeschoten met het lokaal.
Voor onze band met de kinderen was het goed dat Lauren even 2 weken weg was want daardoor kwamen de kinderen veel losser omdat Lauren toch een soort van docent voor ze is en wij natuurlijk niet. Met een paar kinderen hebben we dan ook echt wel een band opgebouwd en iedere dag kwamen er steeds meer kinderen naar het lokaal omdat ze allemaal wilde kleuren of gewoon voor de gezelligheid!

Verder hebben we af en toe het artslokaal eerder dicht gedaan dan normaal maar dan gingen we lekker met de kinderen voetballen want dat is ook iets wat ze maar al te leuk vinden!

En toen was Lauren al weer terug.. Time flies when you are having fun!
We merkten toen meteen dat de docent weer terug was en er waren dan ook echt kinderen die weer een soort van afstand gingen houden en de opkomst qua kinderen werd ook minder. Tenzij Lauren er een middag niet was dan stond het hele lokaal weer vol. Zo zie je maar hoeveel invloed een leraar heeft op de kinderen.

Afgelopen week is er nog een vrijwilliger bij gekomen, Sofie, zij komt sport geven op school en had daar dan ook veel artibuten voor bij zich. Zo hebben we al een keer een spel gedaan met een klas dat ze allemaal in een cirkel moesten staan, handen achter hun rug en 1 iemand in het midden van de cirkel. Deze persoon kon dan de bal wel of niet naar je gooien en als ze net deed alsof je gooide en je maakte de reflectie om hem te vangen dan was je af.
Verder of course weer veel gevoetbald en we hebben afgelopen vrijdag de hele ochtend staan honkballen. Dit hadden de kinderen nog nooit gedaan en vonden ze dan ook echt super leuk en kwamen er zelfs de les voor uit (OEPS!)

De afgelopen 2 weekenden zijn we ook lekker niet bij het gastgezin geweest maar lekker er op uit gegaan. We zijn naar Sirigu geweest en naar Mole National Park.
Sirigu is een pottenbakkers dorpje waar een groep van 350 vrouwen vrijwillig potten bakt, schilderijen en sieraden maakt om aan het werk te zijn. De producten die deze vrouwen maken worden ook daadwerkelijk gekocht en zijn echt mooi om te zien! Helemaal als je weet dat alles met de hand is gemaakt.
We hebben hier een nachtje geslapen, het was een prima hutje met een douche, wc (die doortrok) een lekker bedje en zelfs een ventilator. Ook hebben we echt lekker gegeten en dus weer enorm genoten. Zelf hebben we ook potten gemaakt, we hebben de vorm gemaakt en de mevrouw zou alle details er op maken want er was niet genoeg tijd om dat zelf te doen. Kortom een lekker uitrust weekend.

Afgelopen weekend zijn we naar Mole National Park gegaan.
Hier hebben we lekker gezwommen in het zwembad, heerlijk friet gegeten en genoten van de airco, douche en wc op de kamer! Verder hebben we ook hier zeker niet stil gezeten. We zijn op 2 safari’s geweest. Op jeepsafari en op wandelsafari.
Bij de jeepsafari zaten we op het dak van de jeep, maar nee niet in een bankje maar letterlijk op een plankje waar bij wijze van spreken de dakkoffer op vast gemaakt zou kunnen worden. Door de heerlijke regen en de mega gaten in de weg moesten we ons echt goed vast houden anders zouden we er vanaf vliegen. We hebben op deze safari, zwijnen, apen en antilopen gezien. De wandelsafari was in alle vroegte en was lekker banjeren door het hoge gras, tussen de apen, zwijnen en antilopen door. Ook over een heerlijk modderig stukje waar je tot aan je kuiten weg zakte in de modder, over dunnen boomstammen moest lopen en vooral stil moest zijn omdat je anders de beesten wegjoeg. Ja hoi zet een stel Nederlanders op een modderig stukje waarin je wegzakt en zeg dan dat ze stil moeten zijn, mislukt dus :-P

Kortom 2 heerlijke weekenden!

Nu is de laatste dag van het laatste weekend bij het gastgezin aangebroken. Gister hebben Roos haar gastgezin naar Elise haar gastgezin gehaald en voor allemaal pannenkoeken gemaakt. We hadden 2kg bloem dus dan kan je ongeveer wel inschatten hoeveel pannenkoeken we hebben gemaakt. Gelukkig kregen we hulp van alle zusjes en het was dan ook zeker een geslaagde middag. Alle kinderen hebben genoten en er kwamen er dan ook steeds meer aan zetten omdat ze van andere hoorde ooooo ze hebben daar pannenkoeken.
Vanmiddag gaan we naar school toe om popcorn te maken met de kinderen, ben benieuwd hoe ze dit gaan vinden maar dat gaan we straks beleven.
De pannenkoeken maken en popcorn maken is voor ons eigenlijk al een soort van afscheid voor het gezin en voor de school. We hebben dan ook nog maar 3 echte dagen op school dus het aftellen is begonnen..

De laatste echte week, raar klinkt dat eigenlijk. Je weet dat de kans klein is dat je de kinderen niet meer gaat zien maar het zijn zulke schatten dat we de komende dagen echt nog van ze gaan genieten en leuke dingen met ze gaan doen!

Nu tijd om naar onze schatten te gaan…

AJETOOOO!

• 10 November 2012 - 19:06

Demi:

hey hey safari girls,
    wat zullen jullie het jammer vinden dat jullie alweer naar het koud kikkerlandje moeten wat je thuis noemt (haha) jullie zullen hier zeker wel verkoeling krijgen hoor.
    maar ondanks dat jullie het jammer vinden ben ik wel weer heel blij dat jullie terug komen en dat ik weer gezellig mijn vriendin kan zien.
    nog heel vee plezier die laatste dagen en kijk goed uit .
    xx demi ( en de rest)
    p.s. ohja ik heb je kaart gehad Roosje en ik ben er super blij mee en moest erg hard glimlachen toen i het zag super bedankt

• 10 November 2012 - 19:42

Oma :

He lieve Roos,
    Wat een lang en mooi verhaal. Gigantisch wat jullie allemaal hebben meegemaakt: een ervaring voor het leven. Nu dan echt de laatste loodjes, het zit er bijna op. Geniet vooral nog van die lieve kinderen, ze zullen voor altijd in je hart blijven. Een hele goede reis naar huis en een goede thuiskomst donderdag! Verheug me op de verhalen!
    Groeten van oma

• 11 November 2012 - 16:40

Ria:

Ha lieve Roos,
    Nog een paar heeeeeeeeel mooie dagen gewenst met de kinderen en veel sterkte met het afscheid nemen, er zullen vast een paar tranen vloeien. Een heel goede reis en snel tot ziens.
    Veel liefs, Ria

• 11 November 2012 - 18:06

Sanne:

NICHT!!!

Ik ben trots op je dat je dit allemaal gedaan hebt! Het zal een ervaring zijn voor de rest van jullie leven!
    Leuk de verhalen en de foto's!
    Kan niet wachten tot donderdag!!!

ik heb knuffels gespaard :)!!
    xxxx