Kampioenuuuuuuh - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu Kampioenuuuuuuh - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu

Kampioenuuuuuuh

Blijf op de hoogte en volg Roos en Elise

15 Oktober 2012 | Ghana, Bolgatanga

Zaterdag 13 Oktober was het dan zo ver...

HET voetbal toernooi! Nog even de uitleg van het voetbal toernooi, de Youth Harvest Foundation is een organisatie die seksuele voorlichtingen geeft op scholen om de kans op HIV en Aids te verkleinen. Deze foundation werkt samen met Meet Afrika waar onze school onder valt en weet dus ook dat dat doven kinderen zijn en alles kunnen behalve horen!! Met deze quote zijn ze dan ook dit toernooi begonnen wat al een paar jaar aan de gang is en hopelijk de komende jaren doorgezet blijft worden. Op dit toernooi komen jongens en meiden van verschillende scholen en organisaties, waaronder dus onze school, The Gbeogo school for the Deaf, en het team van de Youth Harvest zelf. De namen van de andere teams, geeeeeen ideee...
Deze dag draait er om dat ook de doven kinderen in het zonnetje worden gezet met niet alleen voetbal wedstrijden maar ook andere spelletjes waaronder, jawel mensen dansen! Ook doven mensen kunnen dansen want ze voelen de ritm of the music!

Dag ervoor hadden we de voetbal shirts opgehaald die we hadden laten maken en deze zijn er echt super mooi uit gekomen, de kinderen vonden het dan ook ook helemaal leuk dat wij die speciaal voor hun hadden laten maken. Wel gingen de coaches (Linda en Samuel) meteen vragen of we er ook een voor hun hadden maar dat hadden we niet. Jammerrrr de bammerrrrrr...... Gelukkig hebben ze het er ook niet meer over gehad de rest van de dag.

De dag zelf begon al goed, we hadden met Linda afgesproken om om half 7! op school te zijn. Dus wij vroeg uit ons bed en fris en fruitig op ons fietsje gestopt om om half 7 op school te zijn. Eigenlijk ook dom van ons ook want dit is Ghana dus welke mafkees bedenkt het dan om optijd te komen, wij dus als echte hollanders... FOUT!
We hebben dan ook lekker genoten van de zonsopkomst en na 3 kwartier kwam er eindelijk schot in de zaak de jongens waren al aan het verzamelen en de meiden kwamen langzaam aanstrompelen. Ook kwam er al een bus het terrein op rijden die ons naar het 'stadion' zou brengen. De bus van de school zelf is kapot dus deze moest ook nog eens van een andere school komen.
Na een half uurtje in de bus te hebben gezeten kwamen we aan in het stadion, deze was echt mega groot alleen het was vooral gras en een rechthoekig stuk zand wat het voetbalveld was. Ook stond er een partytent waar we onder konden zitten om niet de hele dag volgas in de zon te hoeven staan.
Het begon allemaal met de gezichten onder schminken, de kinderen wilde de gekste dingen en de Nederlandse vrijwilligers waren ook de pineut om dat allemaal te schilderen.
De eerste wedstrijden moest onze school al meteen aan de slag, eerst waren de jongens aan de beurt. Dit was een spannende wedstrijd en de uitslag was dan ook 0-0 en dus moesten er penalties genomen worden. De spanning was niet te snijden en we stonden de dansen en te hupsen naast de spelers die rustig zaten te wachten totdat het hun beurt was om een penaltie te nemen. Uiteindelijk hebben we de penalties gewonnen !!! heeeuj heeeuj heeeuj!
Daarna was het de beurt aan de meiden waar het niet zo goed mee ging als met de jongens. Zij hebben de wedstrijden dan ook verloren.. Helaas!
Deze wedstrijd hebben wij ook niet helemaal meegekregen want de jongens wilde maar al te graag 14129349180378091384x met ons op de foto. Wel echt super leuk en lief!
Daarna volgde allemaal spelletjes zoals stoelendans, zaklopen en een lepel en limoen race. De lepel en limoen race heeft hetzelfde idee als een lepel en ei race. Dit was super leuk om te zien en zelfs in de mega hitte waren de kinderen vet fanatiek en wilde ze allemaal winnen!
Tegen het middaguur werden de voetbalwedstrijden weer voortgezet. Deze gingen om de 3e een 4e plek en om de 1e en 2e plek, voor zowel de jongens als voor de meiden. De meiden hebben we weer de wedstrijd niet echt van meegekregen want we hadden al zo lang in de zon gestaan dat we even in de schaduw zijn gaan zitten afkoelen.
Dit was dan ook de eerste van de 4 wedstrijden, dus we hadden nog genoeg om naar te kijken. Als laatste wedstrijd was het de finale tussen de mannen van de Youth Harvest en onze boys. Extra leuk ook nog eens omdat het dus vanuit de Youth Harvest voor onze school was georganiseerd.
Deze wedstrijd hebben we wel onze stoelen langs de lijn gezet want stiekem was dat ook wel leuker om te zien, maar dat mogen we eigenlijk niet zeggen.. dus ssstttt!
We hebben echt als fanatieke f siders langs de kant staan gillen en staan springen en de commentator zei zelfs dat we ons gedeist moesten houden en moesten blijven zitten. Maar ook deze wedstrijd eindigde in een 0-0 stand en dus weer penalties. Bij de penalties zijn we bij de boys zelf op het veld gaan zitten om ze extra aan te moedigen! Ook waren wij, nou niet alleen wij maar ook de coaches, het meiden team en de andere leraren die kwamen kijken vet zenuwachtig iedere keer als onze keeper moest keepen en als een speler van ons een penaltie moest nemen. Ook werd er luid gejuicht als we scoorde of als de tegenstander misschoot of als de keeeper de bal had.
Uiteindelijk hebben wij dan ook gewonnenn!!!! OOOEEEEH AAAAH YEAAAAAAH. Alle kinderen rennen, elkaar omhelzen het was een dolle boel. En super leuk om mee te maken!
Vervolgens was meteen er achteraan een danswedstrijd en ook deze werd nog eens gewonnen door onze keeper dus het was dubbel feest! LEUK LEUK LEUK!!

Daarna was de prijsuitreiking, er was niet alleen een prijs voor de teams die hadden gewonnen maar ook een prijs voor de jongen en meisje die de meeste goals hadden gemaakt en die het best gekeept hadden en ook nog een voor de beste voetballer. Wij kregen allebei de eer om een prijs uit te reiken, super leuk!
Na alle rommel opgeruimd te hebben was het tijd om naar huis te gaan. Op school aangekomen kwamen alle andere kinderen van het internaat aangerend om ze met open armen in ontvangst te nemen en iederen was apetrots!

Als kers op de taart kwam er ook nog een verslag van deze dag op de radio en er waren 2 televisiestations die kwamen filmen en dus komt het (en misschien wij ook) op tv en op internet! Het was metro tv en de internationele tv van Ghana. Dus mochten er mensen zijn die nieuwsgierig zijn geworden, google het gerust even op het is zeker de moeite waard om te kijken en wordt jullie beeld van wat wij hier allemaal uitvreten ook weer wat duidelijker.

Voor nu gaan we genieten van de regen die zo hopelijk gaat vallen want het is hier weer eens bloedheet! Ook is het regenseizoen bijna afgelopen dus het zal alleen maar warmer worden... We komen als echte negers terug.. hahaha

Tot snel en een dikke kus.

AJETOOOOOOOOO

• 15 Oktober 2012 - 20:32

Joke:

Leuk verslag, van die voetbal fanaten als jullie....

• 15 Oktober 2012 - 21:04

Sanne:

zonder de F side hadden ze het niet gered!
    leuk!!xxx

• 16 Oktober 2012 - 14:57

Bert:

Lieve schoonheden in Ghana,

Hier een berichtje van mij vanuit een koud en regenachtig Nederland. De vooruitzichten zijn dat het mooier en warmer gaat worden maar nu, dinsdag, zie ik dat niet!
    Van de ene ervaring in de andere, van ziek zijn en weer in actie komen, alles komt voorbij en maken jullie mee! Ik ben nog steeds wel wat jaloers dat jullie in Ghana ervaringen op doen in plaats van ergens in Nederland zoals ik!
    In de klas, die ik beter ken dan jullie (of beter Roos!) gelukkig heb ik ook iets te vertellen, heb ik de foto laten zijn van het klimrek en de bijkomende acties!
    Ik heb aangegeven dat wanneer het staal en cement in orde zijn je over tig jaar met jullie kinderen en partners nog eens terug kunnen gaan en vertellen dat mama dit heeft veroorzaakt! Voor mij was het klimrek prachtig om te zien net als achter op de wagen in het zonnetje! Die krokodillen waren leuk maar het blijven voor mij enge beesten.
    Nu weer een verhaal over voetbal met voorbereiding, uitvoer en beleving. Prachtig om jullie te lezen.
    Familie geeft ons ook regelmatig een update en laat weten wanneer er met jullie contact is geweest.

Het allerbeste met alles!

Groeten van Hennie en Bert

• 23 Oktober 2012 - 19:25

Demi:

hey hey coaches.
    Wat leuk dat het zo goed gaat en dat jullie hebben gewonnen.
    nou hier is regen zat geweest hoor en er komt zelfs sneeuw ( zeggen ze???? duss..) ik zal wat jullie kant opsturen.
    succes nog
    XXXX demi

• 05 November 2012 - 12:51

Anita:

Hoi Roos,
    Super om jullie verslagen te lezen.
    ik ben erg benieuwd naar je verhalen !
    geniet er nog even van daar.
    Zie je gauw
    groetjes uit Nijkerk, Anita