Bloed, zweet en tranen! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Roos en Elise - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen!

Blijf op de hoogte en volg Roos en Elise

29 September 2012 | Ghana, Bolgatanga

Hallo allemaal,

We hebben de afgelopen weken weer veel beleefd.
Vorige week was vooral een regelweek. We zijn bijna dagelijks bij het klimrek gaan kijken hoever het was. Veel vooruitgang (na 3 dagen;)) Maarja thats Ghana. Ook hebben we samen met Lauren de peace corps bedacht om ons eigen Arts lokaal te schilderen. En we hebben veel bij docenten in de lessen gezeten, observeren, nakijken en zelfs een klein lesje gedaan. Ook al wat verhalen gehoord van leerlingen op school. Verschrikkelijk om te horen wat sommige kinderen op deze jonge leeftijd al hebben moeten doorstaan. Van mishandeling (een vader heeft zijn kind lang mishandelt en de meest vreselijke dingen met haar gedaan, zelfs de tong af gesneden!) tot ziektes waarbij de ouders geen geld hebben gehad om naar het ziekenhuis te gaan. Veel kinderen hebben geen ouders meer of nog maar een ouder enz. Ook hebben er veel kinderen meerdere handicaps. Er zijn er een paar ook bijna tot helemaal blind, spasme komt veel voor en we hebben wel wat Nederlandse termen als autisme voorbij zien komen. Dus afgelopen week een vrij heftig, druk weekje gehad!

Deze week zijn we dan echt begonnen aan het lokaal. Verf gekocht, ideeen bedacht, mensen verzamelt en gaan met die banaan! Eerst het hele lokaal gewit. In 2 keer 2 uurtjes een lokaal van 5 bij 3 meter met zn 7en gewit!! De leerlingen vonden het heelijk om te helpen. Ze zaten heeeeelemaal onder en waren bijna net zo wit als ons.:p Volgende week gaan we ook delen educatie op de muur schilderen (Meng cirkel/ kleuren strook) Roos is de pineut om in gebaren Arts op de muur te schilderen, typisch Ghanese symbolen enz. En.......... Dames en heren koeken en peren, u gelooft het of niet maar het klimrek staat sinds vandaag! Het heeft letterlijk en verguurlijk bloed, zweet en tranen gekost maar het was het allemaal meer dan waard. De kinderen kunnen niet wachten tot het cement droog is (voor de palen) en wij genieten met volle teugen en zijn ape-trots!

Ook zijn we heel druk geweest om buiten werktijd onze souvenirs te kopen, ja mensen schrik niet maar we hebben alle souvenirs al binnen hoor!!

Zometeen maar weer aan onze overheerlijke TZ (soort maispap) en dan lekker naar bedje toe.

AJETO!

• 29 September 2012 - 20:49

Wilma:

Hi,
    Super dat jullie weer tijd gevonden hebben om ons te updaten! En wat kunnen jullie trots zijn dat het klimrek zo snel gelukt is... Fijn dat jullie er voor die kinderen kunnen zijn, heftig om te lezen wat die allemaal hebben meegemaakt. Maarre.... Die maissoep, is dat nou het enige wat jullie eten ;-)? De foto's zijn prachtig. Geeft een mooi beeld bij de verhalen. Lees ik nou iets over souveniers? Sta toch wel op het lijstje he ;-)?
    Suuces met het Arts lokaal. Maak er iets moois van!
    Liefs,
    Wilma

• 30 September 2012 - 09:05

Mieke Keizer:

Hey meiden,
    Dit klinkt allemaal heel erg goed. Super wat jullie allemaal aan het doen zijn.
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie ontwikkelingen.
    Succes met de Ghanese symbolen Roos!
    X Mieke

• 30 September 2012 - 19:49

Oma:

Hoi meiden,
    Wat een verhaal weer. En fijn dat het allemaal goed gaat, ook met het klimrek. Kunnen de kinderen straks lekker op spelen. Ik heb genoten van de foto's, erg mooi om te zien hoe het daar is. Vandaag gegeten bij papa, mama en fleur en haar nieuwe bril bewonderd. Was gezellig. Succes met het schilderwerk!!
    Groetjes van oma

• 01 Oktober 2012 - 08:42

Marian Hoogebeen (ROC ASA):

Kanjers!
    Met veel plezier en nieuwschierigheid lees ik jullie berichten. Respect overheerst. Wat een ervaring, wat maken jullie een hoop mee en wat klinkt er door jullie verhaal een hoop passie, liefde en gedrevenheid.
    Geniet, liefs, Marian

• 01 Oktober 2012 - 09:10

Bert:

Dag schatjes!

Van afstand een berichtje uit een kouder wordend Nederland! Mooie verhalen om te lezen, ben zeker benieuwd naar het klimrek als het cement droog is! Thuis heb ik nog wat witwerk te doen, ik lees dat jullie deze ervaring al hebben opgedaan!

De verhalen van de kinderen zijn zeker heftig als ik vanaf de computer een deeltje mee krijg!
    Goed te lezen dat de maispap ook al smaakt!! Ik krijg het idee dat er elke dag/week weer een nieuwe ervaring voor jullie klaar staat waar jullie enthousiast mee aan de slag gaan.

Van jullie ouders ontvangen Hennie en ik een bericht als jullie hebben gebeld met het thuisfront en nieuwe ervaringen hebben opgedaan zoals Roos met haar malaria! In de les begeleiden en zeker in de slb is daar over gesproken, de ernst en de overlast die de malaria met zich mee brengt!
    Veel plezier aldaar!

Gegroet vanuit hier!
    Al het goede,
    Bert

• 02 Oktober 2012 - 20:09

Demi:

hey hey engeltjes ban ghana,
    Wat leuk om te horen dat alles goed gaat en het klimrek al bijna af is mogen jullie heel trots op zijn.
    ook hebben jullie hele leuke fotos.
    ik wens jullie nog heel veel plezier en succes. doe rustig aan.
    Kusjes Demi ( en de rest).
    xxx

• 03 Oktober 2012 - 10:04

Lindi:

Super leuk om te lezen Eli's, helemaal jaloers!!! Geniet er nog even van want voor je het weet ben je weer terug in Nederland! Dikke kus uit het koude regenachtige holland.

• 08 Oktober 2012 - 19:22

Douwe Scheele:

Hoi,

Ik ben Douwe Scheele. Ik ben 9 jaar en moet voor school een verslag maken over iemand die werkt op een dovenschool. Ik heb jullie verhaal als voorbeeld gebruikt!!

Veel succes!!

Groet,

Douwe

• 10 Oktober 2012 - 22:35

Anita Bosman :

Fantastisch meiden wat jullie daar doen! Die wereld verschilt nog zo van die van ons hier in NL, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen... Keep up the good work...jullie mogen/kunnen trots zijn op jezelf...kanjers!!! Gr. Anita

• 01 November 2012 - 22:18

Sandra:

Lieve Roos,

Te gek, zeg, wat jullie daar allemaal doen!! Petje af!! Alweer hersteld van de malaria, Roos?
    Balen zeg, dat je het toch te pakken had.
    Mooie en leuke foto's ook. Krijg ik inderdaad een beetje een beeld hoe het daar is en eraan toegaat.
    Spreek je moeder regelmatig, dus blijf een beetje op de hoogte van je wel en wee.
    We denken aan je. Hele dikke knuffel en tot binnenkort. Zet 'm op nog even. Liefs, Sandra, Rob & kids.